In dit document zijn zoveel mogelijk alle te stellen vragen rondom het BIZ-project Burgh-Haamstede van een reactie voorzien. De projectgroep hecht er aan
dat alle ondernemers zich in de aanloop naar de Ondernemersbijeenkomst en
de stemmingsperiode in het najaar, een zo goed mogelijk beeld kunnen
vormen van het de belangrijkste ins- en outs. Veel vragen en antwoorden zijn
niet aan tijd gebonden en anders is het de status per 10 juli 2022.
Wat is de achtergrond voor dit project?
Het bestuur van OVBH is van mening dat alle ondernemers met belang in alle
kernen van Burgh-Haamstede zich nog breder, steviger, meer solidair en met
meer financiële middelen moeten organiseren, dit gezien de noodzaak tot
investering in de positionering en uitstraling van het gebied en de bestuurlijkeen organisatorische continuïteit.
Het gaat toch niet slecht met OVBH en de activiteiten?
Klopt helemaal! Er is het laatste jaar weer sprake van ledenaanwas, maar het
bestuur kijkt verder vooruit. Werken aan slimme krachtenbundeling hoort
daarbij. Het gaat op zich niet slecht, maar de huidige constructie van
belangenbehartiging en collectiviteit trekt een enorme wissel op de
bestuursleden. Dat is zo niet vol te houden. Het bestuur is van mening dat met
de huidige structuur de continuïteit onvoldoende is gewaarborgd en dat het
“product Burgh-Haamstede” als geheel moet worden versterkt. De activiteiten
m.b.t. de nieuwe dorpsvisie vragen daar ook om. Vandaar het BIZ onderzoek.
Wat vinden de huidige OVBH leden van dit nieuwe BIZ onderzoek?
Zij hebben op een bijeenkomst in maart 2022 in grote getale ja gezegd tegen het
bestuursvoorstel voor een BIZ onderzoek.
Zijn alleen de huidige OVBH leden betrokken in dit project?
Nee, dit project is voor alle ondernemers binnen de beoogde BIZ-zone ongeacht
betrokkenheid bij OVBH en ongeacht type onderneming, dus retailers,
filiaalbedrijven, hotels, horeca, recreatiebedrijven, zakelijke dienstverlening……..
Waarom stuurt een extern adviseur de projectgroep aan?
In de praktijk van het opzetten van BIZ-zones is gebleken dat externe
deskundigheid wenselijk is. Bovendien hecht de OVBH er ook aan dat iemand
sturing geeft aan het project die geen onderdeel uitmaakt van de bestaande
groep ondernemers of het bestuur, om daarmee zowel de onafhankelijkheid, de
zorgvuldigheid als de professionaliteit te waarborgen.
Wat is de samenstelling van de Projectgroep?
Onze adviseur Wim van den Noort is voorzitter van de Projectgroep. Vanuit het
OVBH bestuur zitten in de groep: Nadja Bom en Niels Groenendijk. De groep is
aangevuld met Jacqueline van der Zijden (Tegels-Enzo), Ron van der Deijl
(Landal), Marco Kristalijn (Jan de Jonge Fietsen en John Bijl (Vitro Plus).
Wie heeft het Plan van Aanpak opgesteld?
Het Plan van Aanpak voor het uitrollen van het project in 2022 is opgesteld door
onze externe adviseur. Het OVBH bestuur kon zich daar prima in vinden. De
gemeente heeft ook haar goedkeuring gegeven, hetgeen nodig was i.v.m.
medewerking, ambtelijke capaciteit en mede-financiering.
Hoe zit het met de financiering van het project?
De totale ‘out of pocket’ kosten van het project zijn ca. € 12.500 ex BTW. Het
bestuur van de OVBH heeft voor medefinanciering van de projectkosten een
subsidieverzoek ingediend bij het college van B&W. De uitkomst is dat de
gemeente € 5.000 zal bijdragen in de projectkosten. Daarnaast geven ze een
voorschot op de Economische Impuls van € 4.000. Het niet subsidiabele deel zal
worden betaald vanuit de lopende begroting van de OVBH. Met de adviseur is
een fixed fee overeengekomen.
Wie stellen dit basis BIZ plan op?
Dit plan op hoofdlijnen komt vanuit de projectgroep onder leiding van de extern
adviseur. Hij ‘steekt het in elkaar’ op basis van de input vanuit de ondernemers,
de projectgroep en zijn expertise. Het wiel zal niet opnieuw worden uitgevonden,
Informatie m.b.t. BIZ-project Burgh-Haamstede 2022
want bestaande plannen en activiteiten van de OVBH en plannen die te maken
hebben met de nieuwe Dorpsvisie zullen een plek krijgen in het BIZ plan.
Kunnen alle ondernemers een bijdrage leveren aan dit BIZ-plan?
JA, dat kan gedurende de periode tot direct na de zomer volop. Nu zitten we in
de fase van het ophalen van informatie bij de ondernemers en het opstellen van
alle BIZ procedurestukken, die half september moeten worden ingediend bij het
college van B&W en die in oktober aan alle ondernemers gepresenteerd zullen
worden.
Kunnen de ondernemers kennis nemen van het concept BIZ-plan voor
het definitief gemaakt zal worden?
JA, op de Ondernemersbijeenkomst van 23 juni in Burgh is vanuit de
projectgroep toegezegd dat er eind augustus een conceptversie ter beschikking
komt voor inzage door de ondernemers.
Leggen we ons met een BIZ voor altijd vast op die specifieke structuur?
NEE, elke BIZ heeft telkens een looptijd van maximaal vijf jaar. Na die vijf jaar
komt er een evaluatie en mogen alle betrokken ondernemers zich opnieuw voor
of tegen een nieuwe BIZ periode uitspreken. Dat zal dan opnieuw gebeuren
d.m.v. een officiële draagvlakmeting, weer onder verantwoordelijkheid van de
gemeente.
Kunnen we naderhand nog invloed uitoefenen op het BIZ-plan, de
uitvoering en de besteding van de financiële middelen?
JAZEKER VOLOP, het plan zal in 1e aanleg alle relevante hoofdzaken bevatten
m.b.t. wenselijk geachte profilering, activiteiten op kortere en langere termijn,
organisatie van de ondernemers, bestuurlijke inrichting en financiering. De
voorgestelde nieuwe structuur op basis van een BIZ-Zone zal voorafgaand aan
de stemming worden gepresenteerd. De uitvoering, als het gaat om activiteiten
en bestedingen, zal altijd in overleg blijven gaan met alle ondernemers in de
zone.
Is de BIZ voor Burgh-Haamstede een ondernemersinitiatief of een
initiatief van de gemeente?
Het is voor de volle 100% een ondernemersinitiatief. De gemeente is vervolgens
om medewerking verzocht omdat een BIZ niet zonder medewerking van een
gemeente gerealiseerd kan worden.
Is het realiseren van een BIZ-Zone een doel of een middel?
De BIZ is absoluut geen doel maar een middel om samenwerking, collectiviteit,
solidariteit en continuïteit te bevorderen en financiële middelen ter beschikking te
krijgen. De BIZ is daarbij een belangrijk hulpmiddel.
Is de BIZ heffing een klassieke belasting of subsidie?
NEE ALLEBEI NIET, de BIZ is geen traditionele belasting en het is ook geen
subsidie. Het is een bijdrage van individuele ondernemers aan hun eigen
collectieve ondernemersfonds. Zo’n bijdrage wordt, op verzoek van de
ondernemers, door de gemeente geïncasseerd in het verlengde van de OZB. Er
zal op basis van de BIZ-wet soms verwezen worden naar de ‘belastingwetgeving’
en de ‘subsidie-verordening’, maar het geïnde geld zal worden doorgestort naar
de BIZ-stichting, onder volledig beheer van de ondernemers zelf.
Lopen we het risico dat er BTW geheven gaat worden over de inkomsten
van het Ondernemersfonds?
NEE, dat risico is er niet. Dat is ook bij andere BIZ-zones niet het geval.
Is een heffingsbijdrage aan een ondernemersfonds, net als contributie
voor een ondernemersvereniging, wel aftrekbaar als zakelijke kosten?
JA, deze bijdrage is voor de belastingdienst geheel aftrekbaar als zakelijke
kosten die rechtstreeks op de onderneming betrekking hebben en die nodig zijn
voor de uitoefening van de onderneming.
Hoe zal de BIZ-Zone Burgh-Haamstede worden bepaald?
De projectgroep zal de keuze voor de zone bepalen. De projectgroep opteert
voor een zone die de gehele kern BH omvat, dus Burgh, Haamstede,
Westenschouwen Burghsluis en Nieuw-Haamstede. Een eis van de wetgever is
dat het altijd een gesloten zone moet zijn. De gemeente is behulpzaam met
informatie over de bestemming van panden, maar heeft verder geen enkele stem
in de keuze voor de begrenzing van de zone.
Als er per 1 januari 2023 een BIZ-Zone komt gaan dan alleen de pand
gebruikers betalen of ook de pand eigenaren?
De nieuwe BIZ-wet biedt de mogelijkheid om zowel de gebruikers van panden als
de eigenaren allebei, dus aanvullend op elkaar, te betrekken bij het
heffingssysteem. De projectgroep heeft de keuze gemaakt voor uitsluitend een
gebruikersheffing. Als een pandeigenaar zelf de gebruiker is, dan betaalt hij de
BIZ-heffing als gebruiker, net als een externe huurder
Als een pand per 1 januari van een heffingsjaar leegstaat en/of niet
verhuurd is moet de heffing dan wel betaald worden?
JA, die moet altijd betaald worden. Als er geen huurder is dan zal de eigenaar
van het pand de heffing moeten voldoen. Zo is dat in de BIZ-wet vastgelegd.
Zijn er nog andere bijzondere situaties v.w.b. de heffing in het BIZ
gebied Burgh-Haamstede?
JA, er zijn altijd bijzondere situaties. Zo zullen panden die in gebruik zijn bij b.v.
kerken, sociaal culturele instellingen e.d. een ontheffing krijgen. Ook panden met
een voor de OZB niet uitgesplitste woon/werk bestemming zullen in principe tot
de uitzonderingen gaan behoren. Ook WOZ-eenheden die voor meer dan 70% de
bestemming ‘Wonen’ hebben zijn uitgesloten van de BIZ. De projectgroep zal in
samenhang met de conceptverordening een passende vrijstellingsregeling
voorleggen aan de gemeente.
Als ik als ZZP-er vanuit een woonhuis werk binnen de zone zou ik dan
ook onder de BIZ kunnen vallen?
NEE, niet op grond van het enkele feit dat iemand ZZP-er is of anderszins werkt
vanuit huis. Uitgangspunt zijn de panden binnen de zone met een ‘eigen WOZwaarde voor zakelijk gebruik’, dus separaat van een woongedeelte in een pand.
Personen of functies zijn dus geen uitgangspunt voor de beoordeling. Wel de
combinatie van huur of eigendom + huur van een ‘ruimte met eigen zakelijke
WOZ-waarde’ en het zakelijk gebruik daarvan.
Als het allemaal doorgaat, wanneer kunnen we dan eventueel een
heffingsaanslag verwachten?
Op z’n vroegst in samenhang met de WOZ aanslagen in het voorjaar van 2023.
Zijn er al meer BIZ-zones in Nederland?
JA, er zijn er al ruim 400 in Nederland met name voor centrumgebieden en
kernen. Hoogeveen, Hilversum, Den Haag (diverse), Barendrecht, Zeewolde,
Roermond, Elburg, Vlissingen, Zierikzee en Renesse zijn zomaar enige
voorbeelden. BIZ-zones zijn er in heel veel plaatsen ook voor bedrijfsterreinen.
Wat behelst de Economische Impuls Winkelgebieden SD concreet?
Eind 2015 is in de gemeenteraad, met grote meerderheid van stemmen, het
amendement ‘Economische Impuls’ aangenomen. Eind 2021 is deze regeling
zelfs versterkt door de gemeenteraad. Indien het lopende project voor BurghHaamstede daadwerkelijk de oprichting van een BIZ zone gaat opleveren, dan
zal de gemeente als stimulans (en beloning) voor de ondernemers, gedurende
vijf jaar, elk jaar een bedrag van maximaal € 40.000 storten in het door de
ondernemers aan te sturen Ondernemersfonds BH . € 200.000 in vijf jaar!
Zitten er voor de ondernemers addertjes onder het gras?
NEE, er zitten geen adertjes onder het gras. Aan deze storting van jaarlijks
€ 40.000 zijn geen aanvullende voorwaarden verbonden. De ondernemers
kunnen dat geld, net als de zelf collectief ingebrachte gelden, besteden aan de
plannen die ze hebben bedacht en opgeschreven in de jaarlijkse
activiteitenplannen. De gemeente bemoeit zich niet met de keuze voor de
plannen/bestedingen. De uitgaven moeten wel passen binnen de ruimte die de
BIZ-wet geeft, dus exact gelijk aan de eisen voor de bestedingen van het eigen
ondernemersgeld.
Krijgt de gemeente op basis van deze bijdrage en/of de BIZ constructie
bestuurlijke invloed?
NEE, de gemeente krijgt op grond van deze stortingen en het opzetten van een
BIZ geen enkele bestuurlijke invloed en ook geen zetel in het bestuur.
Jaarlijkse Economische Impuls gemeente alleen bij een BIZ?
JA, zonder BIZ, geen bijdrage op basis van deze economische impuls. Dus als de
uitslag van de draagvlakmeting negatief zou uitpakken, dan kan de OVBH geen
beroep doen op deze gelden en blijft alles zoals het was.
Bepaalt de gemeente de voor te stellen heffingstabel?
NEE, de gemeente bepaalt dat absoluut niet en heeft daar ook geen enkele
invloed op. De projectgroep maakt na zorgvuldige afwegingen de staffels en de
ondernemers bepalen in het najaar, bij de officiële stemming, met een ja of nee
of zij zich daarin kunnen vinden.
Is al bekend welke tarieven voorgesteld gaan worden?
NEE, op dit moment nog niet. De projectgroep zal veel tijd besteden aan allerlei
rekensommen om tot een zo evenwichtig mogelijke tariefstructuur te komen.
Daarbij zal goed geluisterd worden naar de geluiden vanuit de ondernemers en
waar mogelijk, aansluiting gezocht bij de huidige contributie tarieven van de
OVBH. Daarnaast zal gekeken worden naar verdedigbare verschillen tussen
kleine- en grote panden en belang. In het conceptplan, eind augustus, zullen de
voorgestelde tarieven staan.
Klopt het dat het over de hele linie om fors hogere bedragen op jaarbasis
zou kunnen gaan dan de huidige contributieschalen binnen de OVBH?
NEE, die vrees hoeft er niet te zijn. Er zal heel goed gekeken worden naar
hetgeen haalbaar en realistisch is. Er is immers alle belang om breed draagvlak
te verwerven.
Kan de gemeente niet ‘aan de haal gaan’ met ons ondernemersgeld?
NEE, dat kan absoluut niet. De gemeente is door de wetgever (de BIZ wet) en
de te sluiten uitvoeringsovereenkomst met de ondernemers gebonden aan strikte
regels. De gemeente zal op basis van de verordening en de wet gemachtigd zijn
om de gelden te incasseren en zal deze vervolgens doorstorten naar het
ondernemersfonds. De gemeente moet er van de wetgever wel op toezien dat
ook het ondernemersfonds (dus de ondernemers) zich aan de wet zal houden.
Blijft de gemeente verantwoordelijk voor alle taken die zij nu ook al
heeft m.b.t. de infrastructuur en voorzieningen in Burgh-Haamstede?
JA, zondermeer. Als ondernemers zullen we er zeer scherp op blijven toezien
dat de gemeente geen gemeentelijke basistaken (o.a. schoon, heel en veilig)
gaat overhevelen naar de ondernemers resp. het ondernemersfonds. In de
uitvoeringsovereenkomst zal dat ook expliciet worden vastgelegd. Bovendien eist
de BIZ-wet dat de gemeentelijke basistaken vastgelegd gaan worden in een
zogenaamde SLA (Service Level Agreement). Bij de lopende BIZzen in Zierikzee
en Renesse is daar in de praktijk ook nooit sprake van geweest.
Wat is de functie van de genoemde ‘uitvoeringsovereenkomst’?
In de uitvoeringsovereenkomst worden heel helder alle afspraken,
verantwoordelijkheden, taken, bevoegdheden etc. vastgelegd tussen het
ondernemerscollectief (het ondernemersfonds en de daaraan verbonden
vereniging) en de gemeente Schouwen-Duiveland. Het college van B&W moet
instemmen met de uitvoeringsovereenkomst.
Wat is de functie van de gemeentelijke ‘verordening’?
De BIZ wet verplicht de gemeente om een speciale verordening op te stellen die
aansluit bij de regelingen in de wet op basis waarvan de BIZ-heffing voor het
BIZ-gebied door de gemeente kan worden uitgevoerd. De gemeenteraad moet,
nadat informeel draagvlak is vastgesteld, instemmen met deze verordening.
Als de gemeenteraad dit najaar akkoord gaat met de verordening is het
dan definitief dat de invoering doorgaat?
NEE, daardoor wordt het mogelijk om het BIZ systeem in te voeren. Pas als
daarna sprake is van een positieve uitslag van de formele draagvlakmeting onder
de ondernemers zal de verordening per 1 januari 2023 in werking treden.
Gaat er tijdens de ondernemersbijeenkomst dit najaar gestemd worden?
NEE, die bijeenkomst zal volledig gericht zijn op het geven van informatie over
het plan. En op het uitwisselen van informatie over de verdere procedure. Er zal
niet gestemd worden.
Waarom is de formele stemming pas in oktober/november 2022?
Omdat dit het logische- en wettelijk bepaalde einde van het proces is. Bovendien
mag dit niet eerder dan nadat in de gemeenteraad de verordening is vastgesteld.
Pas daarna mag de stemming, ook wel genoemd ‘formele draagvlakmeeting’,
gehouden worden.
Waarom wordt in de laatste fase de stemming onder verantwoording
van de gemeente uitgevoerd?
Omdat het een wettelijke eis en taak is conform de BIZ wetgeving. Dit gebeurt in
nauwe samenspraak met de projectleider en de projectgroep. Het is de wettelijk
vastgelegde waarborg voor een democratisch proces.
Wanneer gaat de stemming precies plaatsvinden en hoe?
Zoals de zaken nu staan zal de stemming plaatsvinden van 31 oktober t/m 14
november 2022. Als de gemeenteraad de verordening op 20 oktober heeft
vastgesteld, dan zullen alle ondernemers in het BIZ gebied voor de 31e een
stem-infopakket met stemkaart overhandigd krijgen van hun Ambassadeur,
waarmee de stemperiode van ca. 2 ½ week van start zal gaan.
Bij welke uitslag kan en zal de BIZ verordening daadwerkelijk worden
ingevoerd en per wanneer?
Bij het beoordelen van de stemmen moet aan drie voorwaarden zijn voldaan t.w.
1. Minimaal 50% van de stemgerechtigde ondernemers binnen het gebied
moeten een geldige stem hebben uitgebracht. 2. Hiervan moet minimaal 2/3 deel
voor de regeling stemmen 3. Deze 2/3 meerderheid voor de regeling moet
minimaal 50% van de WOZ waarde van de uitgebrachte geldige stemmen
vertegenwoordigen. Als aan deze drie criteria is voldaan dan zal invoering volgen
per 1 januari 2022.
Als ik tegen ben en tegen stem moet ik dan toch meebetalen?
JA, als de officiële draagvlakmeeting positief is, dan moeten zowel de voor-,
tegen- als niet-stemmers verplicht meebetalen aan het heffingssysteem via de
BIZ. Alleen op die wijze kan ‘free-ride’ worden voorkomen en solidariteit
ontstaan. Dat is een belangrijk oogmerk van BIZ constructies.
Wat is een BIZ-Ondernemersfonds?
De BIZ-wet spreekt over een Ondernemersfonds. Het is de stichting waarin de
geïncasseerde heffingsgelden en de Economische Impuls worden gestort door de
gemeente. Deze stichting moet nog worden opgericht.
Wie heeft er straks zeggenschap over het ondernemersfonds?
De zeggenschap zal volledig liggen bij de ondernemers binnen het BIZ-gebied.
Het is een ondernemersfonds, het is ondernemersgeld en het is
ondernemerszeggenschap! Het bestuur van de stichting zal in principe bestaan
uit dezelfde ondernemers die het democratisch gekozen bestuur van de OVBH
vormen. De aanvullende stortingen op basis van de ‘Economische Impuls kernen
Schouwen-Duiveland’ veranderen daar niets aan.
Is er sprake van solidariteit en een bijdrage op basis van draagkracht bij
de introductie van dit heffingssysteem?
JA, zeer nadrukkelijk! Ondernemers met een bedrijfsruimte met een hogere
WOZ-waarde betalen meer dan ondernemers met een lagere WOZ-waarde voor
hun bedrijfsruimte. Daarmee is ook de ligging van een pand al verdisconteerd in
de heffing. Er is ook sprake van solidariteit omdat bij invoering alle ondernemers
gaan meebetalen aan het fonds.
Zijn er ook gedachten om op enige manier bestuurlijke bevoegdheden in
te bouwen om correcties achteraf op de heffing mogelijk te maken voor
bijzondere gevallen?
Ja, die gedachten zijn er, eenvoudigweg omdat er bij elk systeem
praktijksituaties kunnen ontstaan die, door de leden, als niet redelijk en
wenselijk kunnen worden ervaren.
Waarom is de WOZ waarde de basis voor het tariefsysteem?
De WOZ waarde is een eerlijk en transparant referentiekader omdat de waarde
onafhankelijk wordt vastgesteld en in deze waarde zowel aspecten van
vloeroppervlakte maar ook ligging van het pand tot uitdrukking worden gebracht.
Het is bovendien de verplichte ‘drager’ onder de BIZ-wet.
Hoe zit dat als er sprake is van b.v. een woonhuis met winkel?
Als sprake is van een gesplitste WOZ-waarde dan zal uitsluitend het zakelijke
deel van de WOZ van toepassing zijn als basis voor de heffing. Die WOZ-waarde
moet dan wel minimaal 30% uitmaken van de totale WOZ-waarde.
Is er een speciale BTW regeling voor Ondernemersfondsen?
JA, er zijn door de staatssecretaris van financiën speciale regelingen gecreëerd
als het gaat om de terugvordering van betaalde BTW vanuit het
ondernemersfonds. De regeling komt er grofweg op neer dat de BTW kan worden
teruggehaald in een zelfde mate waarin de heffing plichtige ondernemers BTW
verschuldigd zijn. Er is hiermee substantieel voordeel te behalen.
Blijft de vereniging OVBH gewoon bestaan als de BIZ er komt?
JAZEKER! Alle BIZ-ondernemers zullen bij een BIZ automatisch lid zijn van de
OVBH. Via de gebruikelijke Algemene Leden Vergaderingen zullen zij in de
praktijk de beslissingen nemen over de plannen, bestedingen en
bestuursbenoemingen voor zowel de vereniging als de nieuwe stichting. De
stichting zal statutair gekoppeld worden aan de BIZ-wet, de vereniging niet. Om
er zorg voor te dragen dat de verenigingsleden de zeggenschap krijgen over de
aanwending van de BIZ-gelden in de stichting zullen vereniging en stichting
statutair aan elkaar gekoppeld worden.
Waarom is er sprake van een stichting ondernemersfonds aanvullend op
de vereniging OVBH?
Dat heeft o.a. te maken met het feit dat het ondernemersfonds helemaal is
gekoppeld aan de BIZ wetgeving. De vereniging is bestuurlijk wel gekoppeld aan
de stichting maar niet aan de BIZ-wet en heeft ook aanvullende doelstellingen
zoals economische belangenbehartiging en de netwerk- en informatiedoelstelling.
Het is een constructie die ook in andere gemeenten succesvol is doorgevoerd.
Het maakt de ondernemers ook wat minder afhankelijk en mocht een BIZ in de
toekomst niet gecontinueerd kunnen worden dan blijft de verenigingsstructuur in
stand.
Als de BIZ er komt, moet ik dan apart lid worden van OVRenesse?
NEE, niet echt. Als de BIZ wordt aangenomen dan zal aan alle ondernemers
binnen de BIZ-Zone gevraagd worden lid te blijven of te worden van OVBH. Het
is op basis van vrijwilligheid, we mogen het niet verplichten, maar het is voor
alle ondernemers de volstrekt logische stap om invloed te hebben op het beleid,
de activiteiten en de besteding van de gelden uit het Ondernemersfonds.
Moet ik straks ook nog contributie voor OVBH blijven betalen?
NEE, er zal dan geen aparte contributie meer betaald hoeven worden. De heffing
komt daarvoor in de plaats. In de begroting van het ondernemersfonds zal een
budget opgenomen om daarmee ook de jaarlijkse basistaken van de vereniging
te kunnen bekostigen.
Kunnen straks ook bedrijven uit Burgh-Haamstede die niet gevestigd
zijn in de BIZ-Zone of geen WOZ-waarde als basis hebben, lid zijn of
blijven van OVBH?
Ja, dat kan. Zij betalen dan niet een BIZ-heffing, maar een gewone contributie
die geënt zal zijn op dezelfde BIZ-heffingstabel. Er zal met nadere regelingen
voor gezorgd worden dat zij geen of beperkt stemrecht zullen hebben mocht het
gaan om beslissingen over plannen en bestedingen in de zone zelf, als sprake
zou kunnen zijn van tegengestelde belangen.
Wie komen er in het bestuur van het ondernemersfonds die gaat heten
‘stichting Ondernemersfonds Burgh-Haamstede’?
De projectgroep zal voorstellen dat het oprichtingsbestuur van de stichting zal
bestaan uit dezelfde personen die op 1 september 2022 zitting hebben in het
bestuur van de vereniging OVBH. De stichting doet overigens zelf niets. Het is
alleen de formele entiteit waar de BIZ-gelden binnenkomen en uitgaan. De
planvorming, de bestemming van de gelden en de besluitvorming daarover zal
volledig worden uitbesteed aan de vereniging en haar leden. Het advies is om
zodra alles loopt in de nieuwe ordening een nieuw bestuur te laten kiezen voor
vereniging en stichting waarbij extra gekeken zal worden naar representatie
vanuit de kernen en sectoren.